אקנה מה היא?

אקנה (פצעי בגרות) היא מצב שכיח מאוד המופיע אצל 80 אחוזים מהאנשים. חומרת וצורות הביטוי של האקנה שונות מאוד מאחד לשני ומשתנות עם הגיל.למרות שהיא מופיעה לרוב בגיל ההתבגרות היא יכולה במקרים מסויימים להתבטא כבר בגיל 9 שנים ולהמשיך עד גיל 35- 40. אקנה יכולה להופיע לשבועות מספר גם בתינוקות. למרות שפצעי הבגרות או האקנה חמורים יותר אצל גברים, הם נוטים להימשך יותר זמן אצל נשים.

מה הוא הביטוי של האקנה ?

האקנה יכולה להופיע בדרגות חומרה שונות. אצל “בעלי המזל” יופיע פצעון קטן בודד ולעיתים רחוקות ואילו “חסרי המזל” יסבלו מכמויות אדירות של מיגולים (פצעונים עם מוגלה) על המצח, הלחיים, הסנטר החזה והגב. ככל שמספר המיגולים גדול יותר קיים סיכון גבוה יותר לריפוי עם צלקות וכתמים. האקנה יכולה להופיע בדרגות חומרה שונות. אצל “בעלי המזל” יופיע פצעון קטן בודד ולעיתים רחוקות ואילו “חסרי המזל” יסבלו מכמויות אדירות של מיגולים (פצעונים עם מוגלה)על המצח, הלחיים, הסנטר החזה והגב. ככל שמספר המיגולים גדול יותר קיים סיכון גבוה יותר לריפוי עם צלקות וכתמים.

מה הסיבה לאקנה בגיל ההתבגרות ?

הסיבה העיקרית לאקנה המופיעה מגיל ההתבגרות ואילך, היא פעילות יתר וחסימה של בלוטות החלב של העור. הבלוטות האלו קיימות בעור מהלידה אך בגיל ההתבגרות עקב הפעילות המוגברת של הורמוני מין גבריים המכונים אנדרוגנים, הן גדלות ומייצרות כמות גדולה של חומר שומני הנקרא חלב. (sebum) הורמונים אלו קיימים גם בגברים וגם בנשים. אצל רוב האנשים הסובליםמאקנה כמות ההורמונים האנדרוגניים היא תקינה. בשנים האחרונות נמצא שברוב המקרים חומרת האקנה תלוייה בצורה שבה בלוטות החלב מגיבות להורמונים אלו ולא בכמות ההורמונים. נראה שאצל אנשים בעלי נטייה תורשתית לאקנה קשה, הבלוטות בעור מגיבות חזק יותר לאותה כמות של הורמונים יחסית לאנשים אחרים.

איך מתפתחים פצעוני האקנה ?

בלוטת חלב שגדלה במהירות ומייצרת כמות גדולה של חלב עלולה להיסתם וליצור קומדונים. כאשר החלק העליון של הקומדון חשוף לאוויר הוא מתחמצן ומשחיר ויוצר “נקודה שחורה”. כאשר חלקו העליון לא חשוף לאוויר הוא נראה כבלוטה לבנה או כ”גוש שומן קטן מתחת לעור” (נקודה לבנה). בלוטת חלב שגדלה במהירות ומייצרת כמות גדולה של חלב עלולה להיסתם וליצור קומדונים. כאשר החלק העליון של הקומדון חשוף לאוויר הוא מתחמצן ומשחיר ויוצר “נקודה שחורה”. כאשר חלקו העליון לא חשוף לאוויר הוא נראה כבלוטה לבנה או כ”גוש שומן קטן מתחת לעור” (נקודה לבנה). פרטים מלאים על התפתחות פצעוני האקנה.

מה הם הגורמים שמחמירים את האקנה (פצעי בגרות)?

  • תקופת המחזור החודשי.
  • תרופות מסוג סטרואידים (קורטיזון), ליתיום,
  • וויטמין B12, תרופות נגד אפילפסיה, תרופות המכילות יוד.
  • הורמונים לבניית שרירי גוף.
  • חשיפת עור הפנים או הגוף לשמן מכונות וגריז.
  • גלולות למניעת הריון המכילות מעט אסטרוגן ויותר פרוגסטרון.
  • הפסקת גלולות למניעת הריון.
  • קרמים קוסמטיים שומניים.
  • רחיצה מוגזמת של עור הפנים (מעל 3 פעמים ליום).
  • שפשוף הפנים וחיטוט בעור.
  • משחת שיניים עם פלואור (גורמת לאקנה סביב הפה והשפתיים).
  • שימוש מוגזם בג’ל או משחות שומניות לשיער (פצעונים על המצח).
  • אוכל שומני בעיקר ממקור של חלב, “פיצוחים”, אוכל חריף בחלק מהאנשים.

איך מטפלים באקנה?

רצוי שכל צעיר או צעירה המתחילים לסבול מפצעונים יוועצו ברופא עור. מראה הפצעים ובעיקר כתמים וצלקות שנותרים לאחריהם משפיעים מאוד על מצב הרוח ואפילו על גורלו החברתי של האדם הצעיר. למרבה הצער נערים ונערות רבים אינם מודעים לעובדה שאת האקנה ניתן לדכא ב 99 אחוזים מהמקרים וטיפול נכון של רופא עור מיומן יפחית את הסבל והסימנים במידה משמעותית ביותר. רצוי שכל צעיר או צעירה המתחילים לסבול מפצעונים יוועצו ברופא עור. מראה הפצעים ובעיקר כתמים וצלקות שנותרים לאחריהם משפיעים מאוד על מצב הרוח ואפילו על גורלו החברתי של האדם הצעיר. בארה״ב הושקה לאחרונה אפליקציה בשם MDacne שמשתמשת במצלמה של האייפון לזיהוי חומרת האקנה והמלצה לגבי טיפול רפואי  ללא מרשם, המותאם באופן  אישי למצב העור.

עם מה לרחוץ את הפנים ?

הטיפול בתופעה מותאם אישית לכל אדם לפי חומרת האקנה והסוג שלה. בביקור הראשון אצל רופא העור נבדקים הגורמים המחריפים את האקנה (פצעי בגרות)ומוסבר כיצד להמנע מהם. מאחר ורוב המשחות בהם משתמשים לטיפול באקנה מייבשות את הפנים אני ממליץ להשתמש בסבון המנקה היטב ואינו מייבש את הפנים. הטיפול בתופעה מותאם אישית לכל אדם לפי חומרת האקנה והסוג שלה. בביקור הראשון אצל רופא העור נבדקים הגורמים המחריפים את האקנה ומוסבר כיצד להמנע מהם. (פרטים על ניקוי העור וקוסמטיקה לסובלים מאקנה)

מה הוא הטיפול המומלץ באקנה קלה ?

כאשר מדובר ביותר ממספר פצעונים בודדים ניתן לקבל מרופא עור מרשם לנוזל המכיל אנטיביוטיקה בבוקר (שמות מסחריים Acnetrim, Aknemycin, Dalacin T) ובערב במשחה או ג’ל המכילים חומר הנקרא בנזואיל פרוקסיד (שמות מסחריים Benzamycin topical gel, Oxy, Benzac ). חומרים אלו פותחים את פתחי בלוטות החלב, ומפחיתים את כמות החיידקים בתוכם. כשישנן הרבה “נקודות שחורות או לבנות” מומלץ להשתמש במשחות המכילות חומצה רטינואית Retavit, Adaferin, Locacid בריכוזים שונים. מאחר והשימוש ברטינואיק אסיד גורם לאדמומיות ורגישות קלה של העור חשוב להגן מפני השמש בשעות הבוקר והצהריים.

הלוקסיד Locacid היא תרופת מרשם לטיפול באקנה קלה עד בינונית. המרכיב הפעיל בלוקסיד הוא טרטינואין (הנקרא גם ויטמין A ) והיא משלבת ויטמין E המגן על העור מפני יובש, גירויים ונזקי השמש.הטרטינואין פותח את חסימת בלוטת החלב ע”י קילוף עדין של העור. על ידי כך הוא מפחית את מספר הקומדונים (נקודות שחורות ולבנות) שמהם מתפתחים נגעי האקנה. מאחר שהוא מפחית את הקומדונים הוא מפחית במידה מסוימת גם את היווצרות הנגעים הדלקתיים האדומים של האקנה. לוקסיד מקנה לעור מראה בריא ומפחית צלקות הנגרמות מאקנה.

מה הוא הטיפול באקנה בינונית עד קשה ?

במקרים של אקנה בינוניות או קשה מומלץ להוסיף גם טיפול באנטיביוטיקה מקבוצת הטטרציקלינים או מינוציקלין. הטיפול באנטיביוטיקה נמשך בין 4 חודשים למספר שנים ברוב המקרים ללא כל תופעות לוואי. אנשים שאינם מעוניינים לקבל כדורים בבליעה יכולים לנסות טיפול פוטותרפי (אור כחול) שתוקף את חיידקי האקנה בעזרת שימוש באורך גל מיוחד וללא צורך בבליעת כדורים.

כאשר האקנה חמורה במיוחד ואינה מגיבה לכדורי אנטיביוטיקה יש לחשוב על טיפול בתרופה הנקראת איזוטרטינואין Isotretinoin (שם מסחרי Roaccutane ). תרופה זו שמקורה בוויטמין A מהווה פריצת דרך אמיתית במחלות עור. נמצא שהיא גורמת להקטנת בלוטות החלב המורחבות אצל הסובלים מאקנה קשה ועל ידי כך מביאה לשיפור משמעותי ביותר גם במצבים הקשים ביותר. הטיפול בתרופה זו נמשך שלושה חודשים בלבד ורק לעיתים נדירות יש צורך בסידרה טיפולית של שלושה חודשים נוספים. תופעת הלוואי השכיחה של הטיפול ברואקוטאן היא יובש וקילוף עור סביב השפתיים והציפורניים שחולפים עם גמר הטיפול. למרות שזו תרופה בטוחה מומלץ לבדוק את רמת השומנים בדם ואת תפקודי הכבד כל חודש בזמן נטילת התרופה. יש איסור מוחלט על הריון בזמן נטילת התרופה ולפחות חודשיים לאחר הפסקתה. יש לזכור שהטיפול באקנה (פצעי בגרות) מתחיל להשפיע לאחר כחודש או חודש וחצי וחייב להמשך מספר חודשים רצופים. לעיתים ישנה בתחילת הטיפול החמרה ולכן חשוב מאוד לכן ליצור קשר טוב עם רופא העור ולבוא לבדיקה לפחות פעם בחודשיים. את הטיפול מתאים הרופא לכל מקרה לגופו. בעבודות מחקר חדשות שפורסמו לאחרונה פורסמו שיטות טיפול חדשות להפחתת תופעות הלוואי של האיזוטרטינואין על ידי שימוש במינונים נמוכים של התרופה לתקופות ארוכות יותר של 6 עד 8 חודשים או על ידי שילוב הטיפול עם טיפול מקביל בפוטותרפיה (אור כחול).

אקנה עם ציסטות העלולה להתרפא עם הצטלקות

כאשר האקנה חמורה במיוחד ואינה מגיבה לכדורי אנטיביוטיקה יש לחשוב על טיפול בתרופה הנקראת Roaccutane . תרופה זו שמקורה בוויטמין A מהווה פריצת דרך אמיתית במחלות עור. נמצא שהיא גורמת להקטנת בלוטות החלב המורחבות אצל הסובלים מאקנה קשה ועל ידי כך מביאה לשיפור משמעותי ביותר גם במצבים הקשים ביותר. הטיפול בתרופה זו נמשך שלושה חודשים בלבד ורק לעיתים נדירות יש צורך בסידרה טיפולית של שלושה חודשים נוספים. תופעת הלוואי השכיחה של הטיפול ברואקוטאן היא יובש ומעט קילוף עור סביב השפתיים והציפורניים שחולפים עם גמר הטיפול. למרות שזו תרופה בטוחה מומלץ לבדוק את רמת השומנים בדם ואת תפקודי הכבד כל חודש בזמן נטילת התרופה. יש איסור מוחלט על הריון בזמן נטילת התרופה ולפחות חודשיים לאחר הפסקתה. יש לזכור שהטיפול באקנה מתחיל להשפיע לאחר כחודש או חודש וחצי וחייב להמשך מספר חודשים רצופים. לעיתים ישנה בתחילת הטיפול החמרה ולכן חשוב מאוד לכן ליצור קשר טוב עם רופא העור ולבוא לבדיקה לפחות פעם בחודשיים. את הטיפול מתאים הרופא לכל מקרה לגופו. בעבודות מחקר חדשות שפורסמו לאחרונה פורסמו שיטות טיפול חדשות להפחתת תופעות הלוואי של האיזוטרטינואין על ידי שימוש במינונים נמוכים של התרופה לתקופות ארוכות יותר של 6 עד 8 חודשים או על ידי שילוב הטיפול עם טיפול מקביל בפוטותרפיה (אור כחול).

What Causes Acne – The Geek Version